Dirbti kaip anksčiau nebepavyks: konteinerinius krovinius svarbu planuoti iš anksto

2021 balandžio, 28

Pavasaris logistikos sektoriuje atokvėpio neatnešė – konteinerių ir laivų vis dar trūksta, jie netolygiai pasiskirstę pasaulio uostuose, o praėjusį mėnesį ištikusi Sueco kanalo krizė situacijos normalizavimąsi dar atitolino. 

 

Mūsų ekspertai pataria logistikos poreikius planuoti kuo labiau iš anksto. Tik tokiu atveju galima būti  tikriems, kad krovinys bus pristatytas laiku, ir galima ieškoti palankesnių transportavimo kainų.

 

Trūkumas formuoja naujus įpročius

 

„Krovinių siuntėjams svarbu keisti įpročius – logistiką reikia planuoti, iš anksto rezervuoti vietas laivuose, užsakyti konteinerius, nes dirbti taip, kaip būdavo anksčiau, nebepavyks. Buvome įpratę, kad šiandien paskambinu ir ryt kieme jau stovi konteineris prekių pakrovimui, o dar po kelių dienų jis jau išsiunčiamas“, – sako Justas Kairys, UAB „Tarptautinės logistikos centras“ (TLC) vadovas.

Šiuo metu konteinerį užsisakyti patariama prieš gerą mėnesį, tačiau ir tai negarantuoja, kad krovinį pavyks išsiųsti tuo metu.

Logistikos specialistai dar kovą tikėjosi, kad krovinių srautai nusistovės gegužę ar birželį, kai bus patenkintas išaugęs prekių poreikis pirmiausia Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) rinkoje. Vis dėlto taip neatsitiko – vien šiuo metu prie Los Andželo uosto iškrovimo laukia kelios dešimtys laivų, kiek mažiau jų prie San Francisko uosto.

„Jau galime pripažinti, kad situacijos stabilizavimosi teks palaukti iki antros vasaros pusės ar rudens, o gal ir dar vėliau, nes rudenį vėl prasidės prieššventinis pikas“, – pastebi J. Kairys.

 

Sueco krizė pavėlins konteinerius

 

Transportavimas konteineriais – populiariausias pervežimo jūromis būdas, šiuo metu sudarantis apie 60 proc. pasaulinės prekybos. Konteineriai taip pat sudaro ir didžiąją krovinių dalį Klaipėdos uoste.

Neigiamos įtakos laivybai turės ir Sueco kanalo blokavimas, trukęs ilgiau nei savaitę ir sukėlęs grandininę reakciją uostuose, nes vėlavo atplaukti laivai, susidarė jų kamščiai.

„Laivų vėlavimas ir išsimušimas iš suplanuotų iškrovimo langų grafiko uostuose turės milžinišką įtaką ir taip šlubuojančiai tiekimo grandinei. Lietuvos eksportuotojams tai reiškia, kad konteineriai į Klaipėdą atvyks dar vėliau, nes sugriuvo konteinerių išdavimo planai, kurie laivybos linijų buvo suplanuoti dar iki krizės“, – sako TLC vadovas.

Vis dėlto galima pasidžiaugti, kad Sueco kanalą blokavusiame konteineriniame laive „Ever Given“ nebuvo TLC klientų krovinių, nes laive esantys konteineriai gavėjų nepasieks dar apie pusmetį ar net ilgiau, nes laivo savininkai paskelbė bendrąją laivo avariją.

Pagal jūrų teisę, įvykus bendrajai avarijai, nuostoliai paskirstomi tarp laivo, frachto ir krovinio proporcingai jų vertei, tad, pasak J. Kairio, šiuo atveju krovinių savininkus nuo milžiniškų nuostolių apsaugos tik draudimas.

„Mes visada rekomenduojame drausti krovinį, nes pastaraisiais metais konteinerių praradimai dėl įvairių priežasčių auga, o vėlavimas, bent šiuo metu, jau tampa nauja norma“, – sako J. Kairys.

 

Kainos palaipsniui mažėja

 

„Kovą pervežimų laivais kainos šiek tiek nusileido ir stabtelėjo, – sako J. Kairys. – Tarifų mažėjimui įtakos turėjo atėjęs pavasaris, ištirpdęs ledą Botnijos bei Suomijos įlankose ir bendros pavasarinės logistikos tendencijos“.

Vis dėlto šiuo metu sudėtinga prognozuoti konteinerių vežimo kainas ateityje. Dabar 40-ies pėdų konteinerio atvežimas iš pagrindinių Kinijos uostų į Klaipėdą kainuoja nuo 8.300 USD.

„Tai – tik mažiausia galima kaina, kuri negarantuoja, kad bus gauta reikiama vieta kroviniui. Dar prieš keletą savaičių tokia paslauga kainavo nuo 7.200 USD, – sako TLC vadovas. – Atrodė, kad pirmąjį ketvirtį kainos jau leidosi žemyn, bet po Sueco incidento vėl šovė į viršų“.

„Vis dėlto mes visada galime pasiūlyti dar geresnes kainas krovinių gabenimui į Aziją, JAV, Norvegiją, nes esame net kelių laivybos linijų agentai Klaipėdos uoste, turime puikius santykius, o ilgametis darbas su partneriais duoda mums lengvą pirmenybę prieš kitus rinkos žaidėjus“, – pastebi TLC vadovas.

Pasak TLC ekspertų, šiuo metu ypač suaktyvėjęs krovinių vežimas, kurių svoris siekia 1500-3500 tonų. Dažniausiai gabenamos trąšos, mediena, kviečiai, kukurūzai, miežiai.

„Baltijos jūros regione šiuo metu trūksta laivų, nes daugelis jų yra Biskajos įlankoje prie Prancūzijos ir Ispanijos krantų arba Viduržemio jūroje. Taip pat nemažai laivų užsilaikė Jungtinės Karalystės ir Nyderlandų uostuose, laukdami atgalinių krovinių į Baltijos šalis“, – apibendrina J. Kairys.

Pasak jo, kai kurie užsienio medienos importuotojai netgi moka premijas laivams už kelionę be krovinio, kad savininkai kuo greičiau grąžintų savo medienai tinkamus laivus į Baltijos šalis.