Kas antrą dieną – agentuojame laivą Klaipėdos uoste

2021 birželio, 30

 

Į Klaipėdos uostą 2020-iais atplaukė 6453 laivai, metais anksčiau – 6776. UAB „Tarptautinės logistikos centras“ (TLC) laivų agentai priima vidutiniškai 190 laivų kasmet – po vieną beveik kas antrą dieną be švenčių ir poilsio dienų. Tai sudaro apie 3 proc. visų į Klaipėdos uostą atplaukiančių laivų.

 

Šiemet pasirašėme sutartį su Norvegijos laivybos linija „Viasea Shipping“ ir  kiekvieną savaitę priimame jų 658 TEU konteinerinį laivą „Greetje“.

 

Profesija, kurią išmokstama praktiškai  

 

Laivų agentas – profesija, kurios neruošia jokia mokykla Lietuvoje. Fragmentiškai susipažinti su laivų agentavimu galima studijuojant uosto ir laivybos valdymą Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje. Vis dėlto tai nėra išsamios laivų agentų studijos.

„Praktika yra geriausias mūsų mokytojas. Bendraujame su kolegomis agentais iš kitų įmonių, pasidaliname naujienomis, aptariame skirtingas situacijas, kasdien sužinome kažką naujo, tad nuolat mokomės ir tobulėjame“,  – pasakoja Simas Antužis, TLC laivų agentas.

Pasak jo, reguliariai vyksta vidiniai TLC darbuotojų mokymai, perduodama per septyniolika įmonės veiklos metų sukaupta informacija ir patirtis.

Šiuo metu TLC dirba du laivų agentai. Patirties jie semiasi ir iš kolegų visame pasaulyje, nes 2020-iais TLC prisijungė prie tarptautinio laivų agentų tinklo „Global Ship Agencies Network“ (GSAN). Ši tarptautinė organizacija vienija per 300  nepriklausomų agentų, kurie kasdien dirba su didžiausiomis laivybos linijomis visame pasaulyje ir visapusiškai atstovauja laivų savininkų interesus pasaulio uostuose.

 

 

Dirba ištisą parą visus metus

 

Laivai į uostą atplaukia bet kuriuo paros metu, taip pat ir per didžiąsias metų šventes  ar kitomis įsimintinomis dienomis. Tad TLC laivų agentai dirba 24/7 grafiku – ištisą parą, kiekvieną dieną.

„Pagrindinė laivo agento pareiga yra užtikrinti, kad laivo aptarnavimas uoste būtų kuo sklandesnis, ir kad laivo savininkai, valdytojai ir frachtuotojai gautų maksimalų pelną iš laivo vizito uoste, – pasakoja S. Antužis. – Būtent mūsų atsakomybė ir pareiga  suderinti laivo savininko, laivo kapitono, krovos terminalo, krovinio gavėjo ar siuntėjo poreikius ir galimybes efektyviausiai aptarnauti atvykusį laivą. Organizuojame visas reikalingas laivo  patikras uoste, koordinuojame uosto paslaugas ir kitas susijusias procedūras“.

Paprasčiau tariant laivų agentas yra žmogus, kuris su patikimų partnerių pagalba atstovauja  laivo savininko interesams Klaipėdos ar kitame pasaulio uoste ir vykdo visus pavedimus, kurių pageidauja laivo įgula. Laivų agentas užtikrina tinkamą laivo priėmimą ir aptarnavimą Klaipėdos uoste.

Pasak TLC atstovo, geras laivų agentas reaguoja greitai ir lanksčiai, ir netgi į priekį numato tai, ko gali prireikti laivo kapitonui ar įgulai.

„Nėra nieko, ko negalėtume pasiūlyti laivo savininkui ar jo kapitonui, – suteikiame įvairiausio spektro paslaugas laivo aptarnavimui. Visų agentuotų laivų kapitonai bei jų įgulos yra patenkinti mūsų darbu“, – sako patyręs laivų aptarnavimo specialistas.

Pasak S. Antužio, labai svarbu, kad laivo agentas palaikytų gerus santykius su uosto, kuriame jis ar ji dirba, institucijomis.

„Turime draugiškus profesinius santykius su Klaipėdos uosto darbuotojais, tad visus klausimus išsprendžiame itin operatyviai“, – pabrėžia TLC laivų agentas.

Pasak S. Antužio, laivų agentu gali dirbti ne kiekvienas – svarbu organizuotumas, greita reakcija į įvykius ar susidariusias problemas, komunikabilumas.

„Reikia mokėti rusų ir anglų kalbas, svarbus technologinis raštingumas, laivybos taisyklių bei uosto įstatymų išmanymas, nes tenka bendrauti su įvairių tautybių laivų įgulomis, spręsti sudėtingus techninius klausimus, aprūpinti laivus reikalingomis detalėmis“, – pasakoja TLC laivų agentas.

Pasak jo, svarbu ir gebėjimas valdyti stresines situacijas, nes nuolat tenka susidurti su daugybe pasikeitimų, tenka skubiai reaguoti, informuoti, organizuoti bei keisti tai, kas buvo suplanuota dar prieš keletą minučių.

 

 

Ekstremalios situacijos – ne retenybė

 

Klaipėdos uoste ant seklumos užplaukusio laivo TLC agentams dar neteko vaduoti, vis dėlto spręsti ekstremalias situacijas tenka kartas nuo karto.

„Vienas iš paskutinių iššūkių, kai dėl tam tikrų priežasčių per porą dienų reikėjo surasti laivui naują įgulą, įskaitant ir laivo kapitoną. Nebuvo lengva, bet suradome ir laivas sėkmingai išplaukė numatytais terminais“, – pasakoja S. Antužis.

Specialisto teigimu, ne kiekviena agentavimo paslaugas teikianti įmonė gali įvykdyti tokią užduotį, tad TLC patirtis ir gebėjimas operatyviai bei sklandžiai pakeisti laivo įgulą yra pranašumas rinkoje.

Pasak agento, yra tekę skubiai suteikti pagalbą ir laive sunegalavusiems ar susižeidusiems įgulos nariams.

„Prieš keletą mėnesių turėjome įvykį, kai įgulos nariui inkstuose pasislinko akmenys. Nugabenome jį į ligoninę, kur jam buvo suteikta pirmoji pagalba, o tuomet teko skubiai vežti į oro uostą, iš kur jis buvo išskraidintas namo, kad operacija būtų atlikta jau gimtojoje šalyje“, – prisimena agentas.

Laivo įgulai ir laivų savininkams svarbu turėti patikimų žmonių kiekviename uoste, kuriems galėtų patikėti laivo aptarnavimo rūpesčius, o taip pat kad turėtų į ką kreiptis draugiškų patarimų bei pagalbos. Krovininis laivas – tarsi maža plaukiojanti valstybė, kuriai daug geriau sekasi, kai atplaukus į uostą jį pasitinka patikimi partneriai. Laivo agentas šią funkciją ir atlieka – yra ir geriausias laivo kapitono draugas, o taip pat ir profesionalus problemų sprendėjas.

 

TLC ilgamatė patirtis dirbant su laivų savininkais  aptarnaujant laivus Klaipėdos uoste  išugdė mūsų agentų gebėjimą operatyviai reaguoti į  nestandartines situacijas. Taip pat išgryninome pagrindinius įgūlų poreikius ir  šiandiena galime pasiūlyti  patikimus ir efektyvius sprendimus,  kad laivo aptarnavimas uoste vyktų kuo sklandžiau.