Krovinių pervežimo grėsmės. Krovinių draudimas – rizika atitenka draudikui

2019 liepos 17

TLC_Logistics_STRAIPSNIS_KROVINIU DRAUDIMAS

Šiandien ekonomikos augimas neatsiejamas nuo krovinių pervežimo. Pervežimo procesų lyderių Europoje, tokių kaip Vokietija, kaimynė Lenkija bei Liuksemburgas, rodiklių kontekste neatsilieka ir Lietuva.

Oficialiosios statistikos portalo (OSP) duomenimis, per pirmąjį 2019 m. ketvirtį visų rūšių transportu vežta 7,2 proc. daugiau krovinių nei tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais. Kartu su didėjančiais pervežimų srautais bei besiplečiančia logistikos geografija proporcingai auga ir krovinių saugumą bei galimų transportavimo rizikų sukeltos žalos atlyginimą užtikrinančių draudimo paslaugų poreikis.

Greitas, saugus ir kokybiškas krovinio pristatymas yra viena pagrindinių sąlygų, šiandien keliamų krovinių pervežimo įmonei. Vis dėlto nepaisant pasirinktos kompanijos profesionalumo, optimalių sprendimų sudarant maršrutus, bet kurio krovinio pervežimas gali tapti tikru išbandymu klientui.

Nemažą dalį pervežimo proceso rizikų, anot mūsų kompanijos „Tarptautinės logistikos centras“ vadovo Justo Kairio, lemia pasirinktas transportavimo būdas, pervežimo geografija bei paties krovinio specifika, o vienintelis užtikrintas būdas „pažaboti“ galimas grėsmes ir išvengti nuostolių yra krovinių draudimas.

Transportavimo būdų pranašumai ir rizikos

Patikimiausias, greičiausias ir saugiausias būdas šiandien gabenti krovinį yra oro linijos. Tačiau šis variantas daugelį atgraso aukštomis kainomis. Itin populiarus krovinių gabenimo būdas Europos Sąjungos (ES) šalių viduje – pervežimas kelių transportu, patrauklus dėl gerai išvystytos kelių infrastruktūros, nuolat atnaujinamo vilkikų parko. Geležinkelio linijos – ne pats brangiausias transportavimo būdas, traukiniais įveikiami nemaži nuotoliai.

TLC-LOGISTICS_KROVINIU DRAUDIMAS_GELEZINEKELIAI

Tačiau nė vienas krovinių transportavimo būdas negarantuoja be sąlygiško krovinių saugumo. Lėktuvus valdo žmonės, todėl čia pasitaiko lemtingų klaidų, galinčių padaryti žalą kroviniui ir sąlygoti nemenkus nuostolius klientui. Keliuose tyko kiti pavojai – avarijos, apvirtimai, nuriedėjimai nuo kelio, tentais dengti kroviniai neretai nukenčia nuo vagišių. Pasirinkę gabenti krovinį geležinkelio linijomis, turėtumėte įvertinti netinkamų oro sąlygų riziką, kuri gali lemti krovinio sušlapimą bei sugadinimą, krovinio numetimo ar pažeidimų grėsmę krovos darbų metu ar galimus pakuotės pažeidimus transportavimo metu. Avarijos, vagystės taip pat nėra išimtis.

Auga pervežimų jūra rodikliai

Šiemet šalyje ženkliai išaugo krovinių pervežimų jūrų transportu rodikliai, – skelbia OSP. Krovinių gabenimas jūra yra itin patrauklus dėl mažų kaštų. Be to, krovinys nenutrūkstamai keliauja visą parą, o transportavimas vykdomas nepriklausomai nuo oro sąlygų ar metų laiko. Tačiau šis krovinių pervežimo būdas taip pat susijęs su tam tikromis rizikomis, todėl kompanijos klientams siūlome papildomai drausti krovinį.

Konteinerių pažeidimai arba sutrenkimai kraunant krovinį, laivo gedimai, gaisrai, apvirtimai, avarijos, užplaukimas ant seklumos, skendimas, pavojingos oro sąlygos, krovinio sušlapimas, krovinių nuplovimas nuo denio arba priverstinis jų išmetimas už borto – pagrindinės krovinių gabenimo jūrų transportu rizikos. Vis dar egzistuoja laivų užgrobimų, piratavimo grėsmė.

Jūrų kelius besirenkantiems klientams taip pat rekomenduojame atkreipti dėmesį į krovinių pervežimui aktualius jūrų teisės aspektus. Pavyzdžiui, bendrosios avarijos atveju  laivo savininkas moka tik už laivo gelbėjimą. Tuo metu krovinio likimas yra krovinio savininko atsakomybė, o krovinio gelbėjimo darbų kaštai gali siekti net 20 proc. krovinio vertės.

„Pačiam per savo darbinę praktiką su bendrąja avarija teko susidurti du kartus. Abiem atvejais krovinio neapdraudusiems klientams situacija buvo skausminga finansiškai. Už krovinių gelbėjimą teko pakloti nuo 17 iki 20 proc. krovinio vertės sumą. Bendroji avarija yra draudiminis įvykis, todėl apdraudus krovinį vienintelis rūpestis būtų kreiptis į savo draudimo kompaniją“ , – pastebi mūsų įmonės vadovas J. Kairys.

Geografiniai rizikos faktoriai

Krovinio sugadinimo, dingimo ar praradimo grėsmė yra tampriai susijusi ir su transportavimo geografija.

„Jei ES šalyse arba Skandinavijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose tikrai saugu, to negaliu pasakyti apie tam tikras ne ES valstybes arba trečiąsias šalis. Pavyzdžiui, Pietų Amerikoje, Afrikoje gabenti krovinius sausuma yra tikrai rizikinga. Tokiose valstybėse, kaip Rusija bei Baltarusija, galimas daug galvos skausmo sukeliantis krovinių konfiskavimas“, – vardija J. Kairys.

Didesnę riziką krovinio saugumui lemia ir transportavimo laiko sąnaudos. Kuo ilgiau keliauja krovinys, tuo daugiau galimybių susidurti su nenumatytomis grėsmėmis ir patirti žalą. Pavyzdžiui, transportavimas į Japoniją trunka 45 dienas, todėl tokio krovinio savininkas rizikuoja labiau nei tas, kurio krovinys keliauja į ES šalis.

Krovinio specifika – svarbu

Ne mažiau svarbu vertinant galimas krovinio sugadinimo ar praradimo rizikas yra pati krovinio rūšis. Jautriausi, J. Kairio teigimu, yra specialaus temperatūrinio režimo reikalaujantys kroviniai. Nenumatyti įrangos gedimai gali sąlygoti ne dalies, o viso krovinio praradimą.

Ypač svarbu suvokti visas galimas rizikas transportuojant tokio tipo krovinius jūrų keliais. Laivuose nėra galimybių gedimų remontui, todėl pasiekę galutinį tašką specialaus temperatūrinio režimo reikalaujantys kroviniai gali būti visiškai sugadinti.

Kroviniai, priskiriami pavojingiems, negabaritiniai bei sunkiasvoriai kroviniai, J. Kairio teigimu, taip pat besąlygiškai turėtų atsidurti draudžiamųjų sąrašuose.

TLC_LOGISTICS_KROVINIU DRAUDIMAS_NEGABARITINIAI KROVINIAI

„Tokio tipo kroviniams reikalingos atitinkamos transportavimo sąlygos, griežti saugumo standartai, o klaidų, netinkamų skaičiavimų galimybė išlieka visada. Žinomas precedentas, kai dėl transportavimo procedūrų klaidų nuo šventinių fejerverkų užsidegė ir nukentėjo visas laivas“, – aiškina J. Kairys.

Negabaritiniai bei sunkiasvoriai kroviniai daugiausia nukenčia dėl klaidų pakrovimo, iškrovimo bei tvirtinimo metu. Sudėtingesnis ir tokio tipo krovinių transportavimas.

Išeitis – krovinio draudimas

Logistikos kompanijos, siekdamos tinkamai vykdyti savo įsipareigojimus klientams, paprastai draudžiasi vežėjų civilinės atsakomybės draudimu. Tačiau atsakingai galimas transportavimo rizikas įvertinę krovinių savininkai neturėtų kliautis vien šio draudimo teikiamomis garantijomis. Civilinės atsakomybės draudimas ne visada atlygina su krovinio sugadinimu ar praradimu susijusius nuostolius: netinkamos pakuotės sukeltos pasekmės ar žala kilusi dėl netinkamo krovinio pakrovimo bei tvirtinimo šios rūšies draudimo taisyklėse nelaikomi draudiminiais įvykiais, o draudiminiai atvejai gali būti atlyginti tik iš dalies. Vienintelis patikimas būdas užkirsti kelią galimiems nuostoliams yra papildomas krovinio draudimas.

Krovinio draudimo galimybėmis bei nauda derėtų pasidomėti ne tik didelės vertės ir svarbumo, jautresnių transportavimo sąlygoms krovinių bei jūrų keliais gabenamų krovinių savininkams.

„Šiandien krovinių draudimas nėra jokia naujiena. Klientai, ypač gabenantys brangius krovinius,  netaupo draudimui. Vis dėlto aš rekomenduoju krovinio draudimą visiems be išimčių. Draudimo sumos nėra didelės, visa draudimo procedūra atliekama žaibiškai elektroniniu paštu, o nelaimės atveju klientas sutaupys daug laiko ir išvengs nuostolių“, – tvirtina J. Kairys.

Siekdama užtikrinti teikiamų paslaugų kokybę ir suteikti optimalų krovinių transportavimo paslaugų paketą, mūsų kompanija „Tarptautinės logistikos centras“ be krovos ir pervežimo paslaugų savo klientams teikia ir krovinio draudimo paslaugą ICC (A, B, C) sąlygomis. Tai patikimas sprendimas, suteikiantis visišką apsaugą nuo staiga ar netikėtai įvykusių įvykių.

ICC (A, B, C) draudimas galioja visoms be išimties transporto rūšims, nuostolių atlyginimas skaičiuojamas nuo krovinių vertės, o draudimo išmokos numatytos ir dalinio krovinio pažeidimo ar netekimo atvejais.

„Be to, įmonei, teikiančiai logistikos paslaugas, yra gerokai paprasčiau parinkti tinkamiausią draudimo sprendimą klientui. Mes taip pat sutaupome kliento laiką, skirtą draudimo kompanijos paieškai bei pačiai draudimo procedūrai atlikti – turime visus reikiamus pervežamo krovinio dokumentus vietoje“, – pabrėžia J. Kairys.

TLC_LOGISTICS kroviniu draudimas TLC Logistics kolektyvasMūsų kompanija “Tarptautinės logistikos centras”, vienijanti savo srities profesionalų komandą, veiklą pradėjo 2008 metais. Per metus vidutiniškai aptarnaujame per 100 laivų, pervežame apie 800 000 tonų krovinių. Greitis ir profesionalumas – mūsų įmonės vizitinė kortelė. Narystė Klaipėdos terminalo grupėje padeda mums užtikrinti sklandžius ir iki menkiausių detalių apgalvotus ekspedijavimo procesus bei garantuoti klientams aukštus standartus krovinių pervežimo procedūroms. Didžiausias mūsų pranašumas – lokacija. Esame įsikūrę Klaipėdos uosto teritorijoje, todėl savo klientams galime pasiūlyti greitesnes, operatyvesnes paslaugas.