Laivyboje jau jaučiamas ekonomikos letėjimas

2022 lapkričio, 8

Vežamų konteinerių kiekiai rinkoje drąstiškai mažėja, todėl jų kainos sparčiai krenta. Šiuo metu atsivežti konteinerį į Klaipėdą iš Kinijos uosto, Šanhajaus jau kainuoja apie 2 500 JAV dolerių (už 20 pėdų konteinerį) ir apie 3 900 dolerių (už 40 -ies pėdų konteinerį) FILO sąlygomis. Pagal Freightos Baltic Index (FBX) statistinius duomenis galime teigti, kad kainos krenta panašiu tempu, kokiu kilo 2021 -aisiais m. Taip pat pasaulyje stebimas ir konteinerių frachtų mažėjimas, apie tai liudija „Shanghai Containerized Freight Index” viešinami statistiniai duomenys.

Konteinerinių laivų statybų bumas

Prognozuojama, kad 2023 – 2024 metais bus pastatytas rekordinis kiekis naujų konteinerinių laivų, todėl bendras konteinerinis tonažas ženkliai didės. Tačiau rinka gali neabsorbuoti šių naujų laivų, jei krovinių srautai toliau mažės. Juolab vežėjo kontroliuojamų konteinerinių „laivų ant inkaro” skaičius eksponentiškai didėja, nes racionalizuojami lainerių tinklai, siekiant sumažinti didelį paklausos nuosmukį.

Remiantis naujausiu „Alphaliner” atliekamu vertinimu iki spalio 10 d. naujai pastatytų laivų skaičius šoktelėjo 25 vnt. (112 161 TEU). Nepaisant to, bendras neaktyvių konteinerių laivų skaičius yra 275 (1 058 702 TEU), o tai yra ypatingai  žemas procentas, kuris sudaro tik 4,1 % viso pasaulio laivyno.

Atšaukiami išplaukimai

Siekiant stabilizuoti rinką, stebimas akivaizdus suplanuotų laivų reisų stabdymo procesas. Pavyzdžiui: iš visų 721 suplanuotų išplaukimų tarp 43 ir 47 savaičių buvo pranešta apie 82 atšauktus reisus. Tai sudaro net 11 % sustabdytų išplaukimų. Tokie gigantai, kaip „THE Alliance” paskelbė apie 29 reisų sustabdymus, „Ocean Alliance” – 18, o „2M” – 16.

Nors dalis reisų stabdomi, tačiau pastaraisiais mėnesiais daug kalbama apie didėjančią spūsčių situaciją Europos jūrų uostuose. Atrodo, kad padėtis Europos uostuose stabilizuojasi, tačiau Vokietijos jūrų uostai – kenčia, nes sustojo daugiau nei 2 % pasaulinių laivybos pajėgumų už jos ribų. Tokius nesklandumus nulėmė daug priežasčių, tarp kurių ir šios: darbo jėgos problemos, klimato kaita, uostų pajėgumai bei Rusijos ir Ukrainos konfliktas.

Stabilizuojantys veiksniai ir ateities prognozė

Visgi kainų kritimą stabdantis veiksnys šiuo metu jau vyksta. Krovinių siuntėjai ir gavėjai perkelia krovinių gabenimą iš „break bulk” į konteinerius ir, manoma, jog  greitu laiku įvyks lūžis – konteineriais vežti taps pigiau nei „break bulk” būdu. Šiuo metu stebimas atvirkštinis procesas nei COVID – 19 pandemijos pradžioje. Pagrindiniai akcentas – krovinio partijos smulkėja, o kroviniai iš „break bulk” laivų keliauja atgal į konteinerius. Krovinių siuntėjai pradėjo vežti dalinius krovinius, neužpildydami pilno konteinerio.

Remiantis auksčiau pateikta informacija manoma, kad konteinerių frachtų kainos ir toliau mažės, bet iki 2022 -ųjų m. pab. išliks aukštesnės nei prieš pandeminį lygį. 2023 – ių metų kainų mažejimui įtaką darys šie veiksniai: mažėjanti kuro kaina, laivų nuomos mažėjančios kainos bei sumažėję krovinių srautai. Jei taip atsitiks, kainos galėtų priartėti prie veiklos sąnaudų lūžio lygio – o tai laivyboje prieš pandemiją buvo jos „status quo”.

„TLC” yra viena iš „Klaipėdos terminalo grupė“ valdomų įmonių. 

Su išsamiu mūsų Komercijos vadovo, Justo Kairio rengtu komentaru, galite susipažinti, čia.